Svårt att sova?

Här kommer några tips

  • Regelbundenhet
    Människan är ett vanedjur. Samma sak gäller sömnen. Om du försöker få samma tid på dygnet du sover varje gång. Så ställer både kroppen och huvudet in sig på detta. Till slut kommer du lättare börja känna dig trött i samband med att det är dags, sov gott!
  • Energinivå
    Oftast är det lättare att somna om vi försöker varva ned i god tid innan det är läggdags. Så vi inte har massor kvar i huvudet som behöver gås igenom samtidigt som vi lägger huvudet på kudden.
  • Planering
    Knep för att komma ned i varv är att i planera kvällen i så god tid som möljligt. Exempelvis, om målet är att somna 22:00 så bör vi fixat allt för morgondagen helst en timma innan. På så vis skall sista halvtimman endast innefatta exempelvis borsta tänderna och duscha. Allt annat bör vara klart. Om vi inte lyckas med detta bör vi i stället fundera på hur vi bättre kan prioritera vad som finns på att-göra-listan under hela kvällen fram till 21:00. Kanske kan vi bättre förbereda vissa saker redan flera dagar innan. Exempelvis se till att det finns rena kläder för en vecka framöver. Försöka planera hur handling, matlagning och tvätt behöver planeras in. Ha vissa fasta punkter under veckan som helt enkelt inte får flyttas om någon ringer och behöver hjälp med något som inte är livsviktigt. Börja prioritera dig själv.
  • Vätska
    Undvik att dricka för mycket sista timmarna eller äta tyngre mat som magen får problem att ta hand om. Finns en del som klarar att ta en stor kopp kaffe och ändå somna strax efter. Men som sagt, koffein får de flesta av oss att få en motsatt effekt. Att hålla oss vakna.
  • Ta en dusch
    Precis innan du lägger dig. En varm dusch får oss att slappna av och gå ned i varm. Viktigt, lägg dig nu direkt efter duschen innan du vaknar till liv igen.
  • Musik som får dig att varva ned och till slut somna. Finns till och med specik musik framtagen för just detta ändamålet. Kommentera här nedan om du vill ha tips.
  • Avslappningsövningar
    Är ett mycket kraftfullt verktyg för att lära sig att somna lättare. Till och med om du när du lägger dig är mycket stressad fortfarande. Regelbunden träning med avslappningsövningar är mycket mycket effektivt. De allra flesta som misslyckas här ger upp för tidigt eller utför övningen felaktigt. Hör av dig om du behöver hjälp.
  • Penna och papper?
    I början kan det vara mycket svårt för oss att varva ned. Faktum är att en del av sömnens funktion är att få hjärnan att bearbeta vad som hänt under dagen för att bättre kunna hantera all information. Genom att ha en liten skrivbok vid sidan av sängen och en penna. Kan det därav vara mycket effektivt att skriva av sig innan vi går och lägger oss. Använd INTE mobilen. Den har idag alldeles för många distraherande momemt med sociala medier, spel osv...
  • Mörkt och tyst
    Se till att hålla rummet mörkt. Blinkande ljus oregelbundna ljud håller oss lätt vakna eller till och med väcker oss om natten. Om du själv kan påverka ljudet. Exempelvis en kran som droppar. Gå upp och stäng av den direkt. I stället för att ligga och störa dig på ljudet. Om det finns ljud runt omkring oss får vi försöka med öronproppar alternativt något bättre som stänger bort "oväsen" av olika slag. Ett bättre ljud kan då exempelvis vara något exempel på avslappningsmusik eller musik/ljud skapat för att få oss att somna.
  • Svalt rum
    Ett svalt rum med frisk luft skapar alltid bättre förutsättningar för oss att sova riktigt gott. Försöka, om möjligt, att ha så bra ventligation om natten som möjligt. Om det inte är möjligt. Vädra ur rummet ordentligt innan du lägger dig.
  • Luftfuktare/Luftrenare.
    Idag finns det riktigt bra luftfuktare att köpa till hemmen som knappt låter över huvud taget. Sök gärna runt lite och läs vad andra har att berätta just den modellen du funderar på att köpa. Så du inte köper grisen i säcken. (Red. anmärkning: Har själv en i min sons rum sedan några månader. Bästa investeringen!)
  • TV-tittande
    NEEEEEEJ! Skapar massor av tankar att bearbeta innan vi somnar. Nej, nej, nej.... Hitta en annan lösning.
  • Träning
    Träning sätter igång stresshormoner och kan på så vis motverka en god sömn. Detta gäller framför allt om träning sker precis innan läggdags. Om du däremot tränar 3-4 timmar innan läggdags. Så sker en motsatt effekt. Då du efter träningen först behöver lite lättare mat och efter några timmar behöver kroppen återhämtning i form av vila. Vilket i stället är perfekt. Men kom ihåg. Planera så det inte skapar mer stress i ditt liv. Utan tvärt om är väl inplanerat så du hinner med dina övriga behov för dagen.
  • Tuppluren på dagen och sovmorgon.
    GUUUUD VA SKÖNT... Ja, kanske för stunden. Men kommer du ihåg vad vi pratade om tidigare? Regelbundenhet. Det är om du har problem att sova på natten bättre och hitta på vad som helst under dagen för att hålla dig vaken. För att i stället få till en regelbunden nattsömn, först. Om du tar en tupplur på dagen eller sover lite lägre på morgoen och ligger och drar dig. Så kommer sömnbehovet att skjutas framåt. Så påminn dig om vad ditt mål är. Att kunna somna lättare på kvällen och få en god natts sömn som gör att du vaknar utvilad? Eller va det att sova så ofta som möjligt när tillfälle ges?
  • Sömnmedel
    Kan vara till hjälp ibland för att snabbare återfå en normal dygnsrytm. Men bör endast tas just med detta i tanke. Vissa undantag finns. Det viktigaste att tänka på här är alltid att gå via läkare. Vissa sjukhus har specialistavdelningar för just sömnproplematik. Ring och rådfråga din läkare vart du kan få hjälp. En enklare form av sömnpreparat som är receptbelagt är Melatonin, vilket ibland ger en god effekt. Viktigt att tänka på i samtliga fall är att vid i samband med intag av preparatet. Verkligen fokusera på att somna. Många av sömnpreparaten är bara en hjälp att känna sig tröttare och på så vis somna. Men håller du huvudet aktivt med hjälp av tv, spel, telefon, osv... Så missar du tidsperioden där du hade kunnat somna. Tråkigt....

Några sista ord

Vi är alla olika. Prova under minst en tvåveckorsperiod, helst 20 dagar. Utvärdera resultatet. Fundera på om du gjorde som du skulle? Finns det möjlighet att du gjorde fel eller att du missade få till en rutin runt vad du gjort under den gågna perioden?

Ge inte upp. Det finns tusen och tusen olika metoder. Största chansen att misslyckas är att ge upp för tidigt. Att inte ge möjligheterna en ärlig chans.

Den som söker finner och snart sover du som Törnrosa ;-)
Om inte, lägg ett mail så kanske jag kan bolla dig vidare.

28 mar 2018

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)